Tarm-endometriose: Gårsdagens inngrep

I går var jeg på Kongsvinger sykehus for å få unnagjort en undersøkelse av tarmen, samt få vurdering av en behandling. Her er hva som skjedde:

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om tarm-endometriose og hvordan det har påvirket meg, det kan du finne her.

Da jeg ble operert for endometriose fant de vev rundt endetarmen min, og det har påvirket fordøyelsen min og magen min på flere måter.

Jeg har hatt flere lite morsomme do-besøk, og jeg tror helt ærlig jeg ikke husker hvordan det føles å gå på do, sånn uten å ha vondt. Kan ikke huske at jeg noen gang har spist glasskår, men ofte har det føltes sånn ut. Rart det der.. Så nå etter å ha snakket med legene om dette i en god stund og fått beskjed gjentatte ganger om å vente, sånn i tilfelle det ble bedre etter operasjonen så skjønte vi vell alle sammen at det var på tide å få gjort noe med dette her. Nå har jeg brukt smertestillende krem i cirka to måneder for å overleve do-besøk og det ble det til slutt konkludert med at her måtte det gjøres noe.

En narkose senere våknet jeg opp med botox i endetarmen. Jeg har lenge gått å spent og knytt meg pga mye smerter og det har resultert i stram muskulatur flere steder i kroppen, blant annet i endetarmen (Altså for real??) Så der har det blitt for stramt, også hadde jeg vist jammen meg klart å få en sprekk i tarmen også. Så nå har jeg fått injisert botox for første gang i mitt liv (Hvis jeg skulle gjettet at jeg kom til å ta det noen gang så kan du banne på at jeg ikke hadde gjettet endetarmen, men here we are! haha)

Her tror jeg at jeg tenkte jeg skulle ta et litt sånt “Hey kult bilde, akkurat våknet fra narkose” Meneh… Kan man egentlig ta et “Hey kult” bilde når man akkurat har våknet fra narkose??? Tror ikke det. Sånn så ihvertfall jeg ut om noen lurte på det, haha.

Fra spøk til alvor så er jeg veldig spent på å se hva botox-behandlingen kan gjøre og hvordan det vil påvirke smertene mine. Forhåpentligvis vil det lette på noen av smertene, og kanskje skape en slags “domino-effekt” siden smerter og stram muskulatur kan påvirke hverandre. Jeg fikk beskjed om at det vil ha full effekt etter to uker, så jeg skal jeg gi dere en litt Botox-update etterhvert som tiden går! Dette er kanskje noe flere trenger å vite om at er er behandlingsalternativ, jeg hadde aldri hørt om det før jeg kom til legen på Kongsvinger sykehus.

9 kommentarer
    1. Du er så tøff Martine. Sjuk å tenke på hvor mye du har måttet gå igjennom. God bedring, klem Sara <3

    2. Riktig, riktig god bedring, godjenta vår! Som flere skriver, håper jeg virkelig inngrepet etter hvert gir deg bedre dager! Du har vært og er en utrolig fighter, og et flott menneske som vi er glade i og stolte av! Store, varme klemmer fra tante Torill. 💖🤗

    3. Hei du, i dag har jeg fått samme behandling med Botox. 20 sprøyter i muskulatur vaginalt. Håper på bedring om ikke lenge. Fikk høre det var få som fikk denne behandlingen, bare 3 sykehus i Norge som kan gi behandling. Jeg er super happy å få være en av dem som fikk denne behandlingen.
      Hvordan er formen din i dag?
      Mvh H-M

      1. Hei! Oi så spennende, jeg håper det fungerer for deg:) Formen min har blitt bedre etter botox-behandlingen og jeg tror stramme muskler som et resultat etter mye smerter gir enda mere smerter. Så hvis man kan løsne opp og mykgjøre der man kan vil det muligens eliminere noe smerte. Jo mere man anspenner seg, jo vondere blir det jo gjerne. Håper formen din er bra og at du har merket forskjell!<3

    4. Hei! Jeg har tatt blokade i halebenet som ikke fungerte.. er Botox annerledes? Jeg har vestibulitt og vagenismen og skal utredes for endometriose nå! Sliter med halebenet, hofter, rygg, underliv osv! Hvordan har din opplevelse vært? Noe jeg kunne forslått for legene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg