Tarm-endometriose: Når det gjør vondt å bæsje

Veldig mange kvinner som har endometriose sliter med smerter ved avføring, eller smerter tilknyttet fordøyelsen. Tarm-endometriose er noe som er vanlig, men det snakkes ikke så mye om?

Veldig mange av damene jeg har møtt som har endometriose har på et eller annet tidspunkt fått høre at det har irritabel tarm (IBS) eller en annen tarm-/mage-sykdom. Gjerne fordi legene har undersøkt dem uten å finne noe svar eller noen åpenbar diagnose, men man kan heller ikke benekte symptomene. Men har de egentlig det, eller er det “bare” endometriose? Fordi endometriose som vokser på tarm kan gi lignende symptomer som f.eks IBS, og det er ikke uvanlig at kvinner som har endometriose har vev som vokser på tarmen.

Hva slags tarm- og fordøyelsesrelaterte symptomer kan endometriose gi?

  • Smerter ved avføring
  • Fordøyelsesplager
  • Forstoppelse
  • Diare
  • Kvalme

Min erfaring med tarm-endometriose.

Da jeg ble operert fant de endometriose på endetarmen min, og jeg har og har hatt flere plager på grunn av det. Jeg har ofte smerter ved avføring, når jeg må på do, etter jeg har vært på do, og når ting beveger seg i tarmen. Do-besøk er ikke alltid så hyggelig med andre ord!

Dersom jeg får et smerteanfall reagerer også kroppen min ofte med å akutt måtte på do. Det er akkurat som om det blir så mye press i magen, at alt av eventuelt volum må ut. Dette er jo ikke så veldig gøy, ganske kleint, og ganske vondt! Men joda, det skjer. Det hender jo man er ute på noe med en venninne og skal kose seg, også setter smertene igang og BOM. Da er det bare å løpe til nærmeste toalett, veksle litt mellom å ligge på toalett-gulvet eller sitte på do. Men så kommer man seg gjennom det på en eller annen måte selvom det er både kleint, vondt og noe man helst ikke vil snakke om.

Man må jo nesten bare le litt av det? Tenk så mange stilige baderoms-gulv jeg har fått bli kjent med?????

Apropos tarm-endometriose skal jeg inn å gjøre et inngrep på tirsdag som følger av dette, og hvis du vil lese mer om min erfaring med tarm-endometriose og hva dette handler om – så kommer jeg til å skrive et innlegg om dette OG om inngrepet på mandag! Følg med 🙂

4 kommentarer
    1. Din åpenhet er utrolig. Du bidrar til at flere vil synes det blir lettere å snakke om slike ømtålige ting. Stå på !😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg