Bekkenfysioterapi, sexolog og vaginisme

Jeg var for en liten stund tilbake hos bekkenfysioterapaut, noe jeg lovte jeg skulle oppdatere dere på. Hun er også sexolog, og jobber med bekkenbunnsmuskulatur og tilstander som vaginisme.

Det kan være en litt merkelig følelse å møte opp hos en slik terapeut. Ikke bare skal man sitte å forklare underlivet sitt i detalj, men de skal gjerne inn der å sjekke ståa også. Jeg har nok mistet de aller fleste hemninger når det kommer til både slike undersøkelser, og å snakke om frøken underliv. (Eller andre kleine ting, jeez who am I really) Men! Hele undersøkelsen foregår veldig profesjonelt, og man føler seg så lite avkledd som man kan når man ligger på benken med en legehånd inni… Samtalen opplevde jeg som veldig lett, og det føltes befriende å kunne snakke om de tingene man lurer eller tenker på uten å måtte begrense seg selv. Her kan du snakke om sex, og om hvordan ting føles eller ikke føles, er vondt eller godt, eller om det er ting som skjer som du lurer på.

Jeg har tidligere skrevet om endometriose og sex, og innlegget kan du lese her. En tilstand som fort kan forekomme sammen med endometriose er noe som heter vaginisme, som rett og slett gjør at det låser seg der nede. Etter mye smerter eller anspenthet, kan kroppen reagere med at muskulaturen blir stram, og i det verste tilfellene kan det føre til at man ikke engang kan bruke tampong. Oooog da trenger jeg kanskje ikke nevne at sex blir ganske så vanskelig? Her kan en bekkenfysioterapaut gi gode råd og veilede deg videre. For det finnes løsninger, og ikke minst kan det være viktig å forebygge sinna vagina dersom man vet man har mye smerter og stresspåkjenning!

Bekkenfysioterapaut.

Jeg dro til fysio for å få undersøkt bekkenbunnsmuskulaturen, etter å ha fått det anbefalt fra gynekologen min. Disse musklene sitter både i skjeden og oppover, (og nedover og bortover og overalt. Neida men generelt flere steder i underlivet) og hvis de blir stramme og vonde, vil det kunne påvirke det totale smertebildet. Og dersom det blir verre, til slutt kunne føre til tilstander som vaginisme. Jeg vet det er mange som er usikre på om de skal dra til bekkenfysio fordi det ikke er “så ille”, men man trenger virkelig ikke vente til det har låst seg. Ikke bare fordi det er utrolig kjipt å skulle løsne opp igjen, men også fordi det skal ikke nødvendigvis så mye til før stram muskulatur gjør vondt. Bare se for deg at du har vondt i nakken fordi den er stiv, den kan jo være ganske så ubehagelig? Og nettopp det samme kan skje med muskulaturen i skjeden og bekkenet.

Så etter å ha gjennomført undersøkelse og hatt en samtale med terapauten forklarte hun flere viktige ting å passe på for å forebygge og å løsne opp stram muskulatur. Det finnes både treningsøvelser man kan gjøre for å løsne muskulaturen i bekkenet og området rundt, og man kan bruke dilatorer (som er typ en pakke med dildoer i forskjellige størrelser fra kondomeriet) hvor man startet med den minste og “tøyer” muskulaturen gradvis. Hvordan man skal gjøre det, kan være individuelt utifra hvordan man har det, og nettopp her kan terapauten hjelpe deg å legge en “Hvordan tøye vagina-plan”. Woho. Og la meg bare si til de som er bekymret for at det skal bli for “løst” der inne, det blir det ikke. Poenget er bare at muskulaturen skal bli mer elastisk og ikke vond, det blir ikke nødvendigvis så mye “videre”. Det kommer ikke til å bli som å putte en blyant i et Norgesglass etter behandlingen.

Det komplekse smertebildet.

Hvor komplekse smerter faktisk er, har det tatt meg lang tid å lære. At stram muskulatur i skjeden kan forverre endometriosen hadde jeg for eksempel ikke trodd var mulig, men det viser det seg at det er. Alt av irritasjon, stramhet og ubehag i nærheten av endometriosen kan kroppen tolke som et signal på smerter og fare, og knyte seg enda mer sammen. Så å ta tak i de ulike aspektene som for eksempel kosthold som påvirker tarm og fordøyelse, og trening og fysio for å ta tak i stram muskulatur vil kunne være med å minske smertene. Det har ihvertfall fungert for meg, og jeg merker at på de dagene hvor “alt annet” fungerer bra så er frøken underliv litt mindre sinna. Så til alle dere som sitter å lurer på om dere skal besøke bekkenfysio, gjør det. Dra på time, overlev å ligge naken på benken en liten stund og bli litt bedre kjent med ditt eget underliv. Det verste som kan skje er at man oppdager litt behov for tøying, og du må bruke 800kr på dilator sett på kondomeriet, men det er jo tross alt ikke verdens undergang.

 

Good luck and good stretch 😉

6 kommentarer
    1. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg har også hatt problemer med dette, men det hjalp å gå til behandling!

    2. Hei
      Har fått påvist endometriose og adenomyose. Legene vil jeg skal kutte ut : gluten, sukker, kunstig søtning, rødt kjøtt, koffein. Har du prøvd dette og blitt noe bedre av det ? Jeg har spist glutenfritt, lite melk og helt kuttet ut rødt kjøtt og koffein, men ikke følt den store endringen…
      Har du noen tips og råd ?
      Hilsen ei meg daglig store magesmerter(venter på min første opr på ullevål)

      1. Hei! Så leit å høre at du sliter. Dette med mat kan være veldig individuelt, avhengig av om du f.eks sliter med diaree/forstoppelse/luftsmerter osv, alle disse tingene vil kunne trigge smerter i samme området slik at det blir vondere. Jeg har funnet ut at det beste for min kropp er å ha så god fordøyelse som mulig, spise ting som er lett å fordøye, og passe på at jeg har faste vaner med å gå på do. For meg er f.eks det verste å få forstoppelse, da forverres smertene. – Så jeg sikter heller andre veien.

        Det blir ofte en liten jobb å teste hva det er som gjør deg bedre eller verre. Man kan f.eks prøve å kutte ut en matvare noen uker, og se hvordan det fungerer, også prøve seg frem med andre ting. Jeg tror som sagt det viktigste er å passe på å ha en god fordøyelse OG at man styrer unna ting som aktiverer betennelse. Endometriose er jo en kronisk betennelsestilstand, og den inflammasjonen kan forverres om man spiser mye sukker, melk, rødt kjøtt ect. Så å styre unna de verstingene er nok ikke dumt.

        For meg har det hjulpet å kutte ut kjøtt, redusere melk (spiser kun litt ost) og å unngå ting som gir veldig mye luft. For øyeblikket spiser jeg mye fisk, grønnsaker og kornprodukter. Kaffe har jeg kuttet ut (Men det fordi jeg merket at jeg fikk vondt i magen og måtte ofte på do på grunn av det) Gluten merker jeg ikke noen forskjell på. Men det aller viktigste har vært å styre unna ting som er tungt fordøyelig og der var kjøtt verstingen for meg.

        For å oppsummere litt ville jeg nok prøvd meg litt frem, og holdt fokus på en bra tarmbevegelse. Prøv å finne ut om det blir bedre ved å spise mere fiber og mindre kjøtt f.eks slik at ting går fortere igjennom? Jeg hadde ekstra mye smerter og problemer med dette før jeg opererte, og det har blitt mye bedre etter operasjon. Så jeg håper det kan hjelpe deg! Masse lykke til!

    3. Hei! Kanskje litt tidlig å svare på om behandlingen har noe effekt men jeg har hørt mye bra om å dra til terapeuter i forhold til vaginisme. Virket som du var fornøyd med hun du var hos, kunne du delt navnet på vedkommende?

      1. Hei! Jeg har vært hos henne flere ganger for veiledning når det har blitt en forverring, og merker veldig gode resultater hver gang. Har faktisk gått mye fortere med behandling enn jeg så for meg også, så er virkelig storfornøyd. Hun heter Jenny Toftner og jobber ved Storo & Nydalen mensendieck fysioterapi AS. Lykke til!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg