Endometriose og sex

Let’s talk about sex!

Et av symptomene på endometriose er smerter ved samleie. Noen opplever smerter under samleie, etter, og andre har ikke vondt i det hele tatt. Dette er veldig individuelt. For noen kan det være enkelte ting som gjør vondt, og noen kan ha så vondt at de ikke klarer å ha sex. Jeg har dessverre fått flere meldinger i innboksen fra kvinner som gjerne vil ha barn, men de klarer ikke ha sex fordi det gjør så vondt. Mange spør om jeg kan skrive litt om tema, og synes dette kan være vanskelig å snakke om.

Å føle seg sexy?

Jeg synes det er skikkelig trist at en sykdom skal kunne frata kvinner sin seksualitet. Ikke bare fordi det kan gjøre vondt, men etter operasjoner og kalde legehender og instrumenter som gjentatte ganger har vært og gravd oppi der så kan ofte hele underlivsbiten være assosiert med negativitet. Mange får også problemer med stram muskulatur etter at man har vært anspent over lengre tid på grunn av smerter. Så hvordan kan vi ta tilbake vår pussypower, damer?!

Jeg har vært hos både sexolog, bekkenfysioterapeut og snakket med mange andre kvinner om tema. Så her skal dere få en liten liste av meg som er inspirert og hentet fra litt forskjellige tøffe damer.

 

Good vibes only pls!

 

Taking back the pussypower-liste!

  1. Kommunikasjon. Snakk med partneren din. Jeg kan ikke presisere hvor viktig dette er. Hvis du kan snakke åpent med partneren om hvordan ting føles for deg og hva som er no-go, så er jeg sikker på at det senker skuldrene 20 hakk. Og da kommer vi allerede til neste punkt som er:
  2.  Å være avslappet. Er du anspent og gruer deg, så blir muskulaturen strammere og ting vil kunne føles enda vondere. Bruk mye tid på å slappe av. Om det er å bruke lang tid med partneren før sex, eller å ta deg et varmt bad. Gjør det som gjør at du føler deg mest mulig komfortabel og avslappet!
  3.  Vit at det finnes hjelp! Hvis du sliter med stram muskulatur og det gjør vondt å i det hele tatt sette inn en tampong, så frister det kanskje ikke så mye å ha noe annet inni der heller. Men det finnes hjelp. Bekkenfysioterapeuter er terapeuter som ser på bekkenmuskulaturen og musklene i underlivet ditt, og kan gi deg råd og veiledning. De kan hjelpe deg å finne tøyeøvelser og dilatorsett som du kan bruke for å få mykere og mindre vond muskulatur. (Ja du leste riktig, man kan faktisk tøye musklene i skjeden!)
  4.  Bruk hjelpemidler. Om det er vibratorer eller andre ting. Ikke vær redd for å prøve å ta med andre ting inn på soverommet, kanskje det kan gjøre følelsen annerledes? Og ikke glem vår kjære venn: glidemiddelet. Den gjør ofte alt lettere, og kan være grei å ha med seg uansett for litt ekstra hjelp. Dersom du står på procren eller andre sterke hormonbehandlinger er det heller ikke uvanlig å føle at man har en ørken der nede- og da igjen-> Hello glidemiddel!
  5.  Ta smertestillende før sex. Dersom du vet du får veldig vondt, kan man f.eks ta smertestillende før sex (typ en time) slik at de rekker å begynne å virke før man starter. Jeg oppfordrer ingen til å ta det hvis det ikke er nødvendig, men her kan alle ta en individuell vurdering. Jeg har hørt fra flere som sliter veldig, at det hjelper.
  6. Sex er ikke bare penetrering! Det finnes mange andre ting man kan gjøre. Og hvis det er penetrering som er vondt, hva med å finne andre måter? Vær kreativ og snakk med partneren din, se om dere kan finne andre måter å være sammen på som er godt for begge.
  7. Bli kjent med deg selv og din kropp. Hvis du ikke vet hva som funker for deg, så vet ikke partneren din det heller. Bli kjent med deg selv, hva som er godt og hva som er vondt. Da blir det mye lettere og formidle dette videre og kanskje du finner små knep på ting man kan gjøre at ting føles bedre!
  8.  Vær tålmodig. Ikke gi opp selv om det ikke fungerer med engang. Det kan ta litt tid, så prøv å være tålmodig og ta et steg av gangen!
  9. Det mange er redd for, blod. Noen kvinner begynner å blø under samleie. Eller etterpå. Det er ikke bestandig noe å få gjort med dette, men å (igjen) snakke med partneren og kanskje legge litt til rette vil kunne gjøre det lettere. Det er tross alt ikke farlig med litt blod, er det?
  10. Du er bra nok. Å snakke med noen om så personlige ting og dele så intime sider ved seg selv kan være sårbart. Og dessverre hender det at man kan møte mennesker som ikke er så forståelsesfulle, eller som er selvsentrerte. Vit med deg selv at du er bra nok, og du fortjener en partner som forstår det. Det skal være fint for begge to. Hvis partneren din ikke er interessert i å møte deg litt på midten, så er han/hun kanskje ikke verdt å ha sex med uansett? You do you♥

Ueh, dette var litt skummelt. Mitt første ordentlige innlegg om sex. Jeg har hatt lyst til å skrive det lenge og har fått mange spørsmål rundt tema, men det er et personligog det var viktig for meg at det blir bra. Jeg håper, håper dere liker innlegget og skriv gjerne kommentarer i kommentarfeltet om du har er supert tips!! (Du kan skrive anonymt) La oss bryte tabuet med å snakke om dette sammen!

Eller send meg en melding på Instagram om du lurer på noe.

 

4 kommentarer
    1. Er så deilig at noen tør å snakke åpent om dette!!! Tusen takk. Godt å kjenne at man ikke er alene

    2. Er så stolt av deg vennen! <3 Du har kommet så utrolig langt på ganske kort tid, og det har vært både spennende moro og av og til utfordrende å følge deg. Utfordrende fordi du trigger ting i meg,- og sikkert andre også til å utfordre meg selv også. Tør du,- må jeg også tørre hehe 😉
      I tillegg føler jeg meg heldig som har fått lov å være med på og ta del i reisen din.
      Selv om vi har to veldig forskjellige diagnoser, du med Endometriose, og jeg med Fibromyalgi og følgene av og med BRCA1, lever vi begge med kroniske smerter og vi vet begge vet hva depresjoner og angst kan være og gjøre.
      Så de samtalene vi har hatt er verdifulle for meg. Og jeg kan ikke få sagt nok hvor modig du er!! Det krever mye å utlevere seg selv så åpent, selv om en får myyyye tilbake også. Takk for det du gjør og kommer til å gjøre. Du er en av primus-motor med å sette ikke bare fokus på Endometriose, men også kvinnehelse generelt på kartet og dagsordenen! Og gudene skal vite at det virkelig trengs!
      Stor stolt-av-deg-klem <3

      1. Tusen takk for en utrolig fin melding. Det betyr så masse for meg å høre, og det er så godt å vite at det å dele kan gjøre at vi ikke føler oss like alene, og ikke minst blir sterkere sammen! Samtalene våre har vært veldig verdifulle for meg også <3 Stor klem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg