Yoga, pust og annet ‘bullshit’

Hvis noen hadde sagt til meg da jeg var på det sykeste, at jeg ‘bare’ måtte gjøre litt yoga og at yoga fikser alt – så hadde jeg nok følt en trang for å kaste noe i ansiktet deres. Hvordan i all verden skal yoga kunne fikse ‘alt’?

Det høres ikke så veldig realistisk ut der man ligger og vrir seg i smerter og så vidt kommer seg opp, at yoga og litt pusting skal gjøre noen ting. Vi ser det overalt. Influensere på Instagram og andre sosiale medier som poster sexy treningsbilder i trange yogaklær og skriver varmt om hvordan det har kurert både den ene og den andre sykdommen de har slitt med. Selvfølgelig blir man litt skeptisk av disse kjempeflotte etter-bildene når man selv sitter med varmeflasken på magen, og det trange treningssettet virker umulig å i det hele tatt skulle få på seg.

Og nå kommer jeg til å gjøre det samme som disse influenserne og skryte litt av yoga. (Please forgive me) For yoga har vært en viktig del av min rehabilitering og reise for å bli bedre. Vi kan kalle det andre ting også, pusting, bevegelighetstrening, tøying og kroppsbevissthet. Det har nemlig vært veldig viktig for meg å bli kjent med kroppen min på nytt, bygge opp og klare å kjenne på traumatiserte og svake muskler. Og ikke minst jobbe i mot den dumme angsten som dundrer løs hver gang jeg strammer magemusklene.

For det har den gjort. Hjertebank. Kvalme. Svimmelhet. Av hva? Bare å stramme og bruke magemusklene som ligger i området hvor jeg har hatt mye smerter. Kroppen er så vandt til å ha vondt der, at plutselig all aktivitet i samme området kan bli tolket som fare. Da har man to alternativer. Enten rolig jobbe seg igjennom disse sperrene med bevegelighetstrening og pusting, eller bruke det så lite som mulig og bli svakere og måtte leve i frykt. Sistnevnte fungerer dårlig i lengden, og det kan jeg si av erfaring.

Yoga fikser ikke alt.

Yoga kurerer heller ikke endometriose. MEN. Yoga kan hjelpe deg å få tilbake kontrollen over kroppen din, over de musklene du helst ikke vil kjenne på, og gjøre deg sterkere og mere fleksibel. Når du er sterkere vil kroppen din takle sykdom bedre, og når du ikke lenger er svak og redd i området du har vondt kan det hende smertene også ikke oppleves like skumle. Hvis du er fleksibel og myk og klarer å tøye bort mange av spenningene man får etter lang tid med smerter, vil du også unngå ekstra smerter pgav det når du har vondt. For hvis du er stiv og stram i muskulaturen rundt smerteområdet, så kan jeg love deg at den muskulaturen kan gjøre vondt også – og vi har vell vondt nok fra før?

Det har vært det vanskeligste, men også det viktigste – å begynne å bruke magemusklene mine igjen. Både strekke de og styrke de.

 

Jeg har selv gått rundt og vært svak, redd, stiv og ikke i kontakt med meg selv. Yoga fikset heller ikke alt. Men yoga har vært en viktig del av min tilfrisking, og blitt noe jeg prioriterer å bruke litt tid på nesten hver dag. Jeg merker fort hvis jeg ikke gjør det.

Gi yoga en liten sjanse, start forsiktig og fokuser på å bli kjent med deg selv og dine trigger-punkter. Jeg kommer til å lage et annet innlegg med øvelsene jeg bruker mest om litt♥

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg