Tarmendometriose: Botox-oppdatering

Nå er det litt over en måned siden jeg fikk utført et inngrep og satt botox, og jeg har lovet en oppdatering på hvordan det har gått.

Da jeg var på sykehuset og fikk utført behandlingen fikk jeg beskjed om at det villet ta to uker før det hadde full effekt. Jeg var veldig heldig og merket forskjell allerede dagen etter, og de to ukene som fulgte merket jeg en gradvis bedring. Under undersøkelsen fant de både en sprekk i tarmen men også at jeg hadde for stram muskulatur. Botoxen ble satt fire forskjellige steder i muskulaturen. Jeg kan vell ikke si 100 % sikkert om det var sprekken eller stram muskulatur som har gjort mest vondt, men jeg tror det er en kombo av begge.

Jeg har fått stram muskulatur av mye smerter og at jeg har vært mye anspent. Det har satt seg permanent flere steder i kroppen min og gir igjen sine smerter/ubehag. Jeg skal til fysioterapi tilknyttet dette på torsdag, og skal skrive et innlegg om det etter jeg har vært der! Jeg har funnet ut at dette er av ganske stor innvirkning, så jeg ønsker å dele det videre med dere. Derfor velger jeg å si at dette er knyttet til tarm-endometriose, fordi den stramme muskulaturen kommer av alle smertene jeg har hatt, og jeg tror denne “glasskår” følelsen har mye med dette å gjøre.


Veger å putte inn et mere passende bilde av meg her, da det eneste andre bildet jeg hadde fra sykehuset er meg iført bleie 🙂

Noen av smertene er blitt borte

Etter jeg fikk botox-behandlingen har mye forandret seg. Det har fjernet “glasskår”-følelsen og gjort do-besøk til noe jeg ikke gruer meg like mye til. Jeg trenger ikke lengre bruke smertestillende krem yay, og jeg er generelt glad jeg tok denne behandlingen. Som sagt er det litt vanskelig å si hvorfor det har hjulpet da jeg har hatt flere ting som kan ha gitt smerter, men jeg tror absolutt at stram muskulatur står sentralt. Det er viktig å se hele bildet, og jeg prøver å finne ut av hva som fungerer for min kropp. Endo kan påvirke flere deler av kroppen, og jeg har helt klart hatt forverring i disse smertene parallelt med at endometriosen har vært aggressiv.

Jeg har fremdeles mye vondt, og botox-behandlingen har ikke fjernet de smertene som sitter i magen. Men det har hjulpet på noe! 🙂

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg