Spørsmålsrunde, Q&A

For en liten stund siden siden delte jeg på Instagram at jeg kom til å gjøre en spørsmålsrunde på bloggen. Jeg kommer til å skrive dette innlegget på både norsk og engelsk, da jeg har fått spørsmål på begge språk. Her kommer spørsmålene:

A while ago I shared on my Instagram that I wanted to do a Q&A on my blog. I got questions in both norwegian and english and therefore I want to do this post in both languages. Here are the questions I received:

 

 

Hva er det verste med å ha endometriose? What’s the worst part about having endometriosis?

Det verste med å ha endometriose må være hvor håpløst det kan føles siden det ikke finnes noen kur eller garanti for noe som helst. Det blir veldig mye venting og utprøvning av hormoner, og man blir sliten av å gå rundt med så mye smerter. Hormoner i seg selv er slitsom og gir alle mulige bivirkninger. Det er til tider veldig uforutsigbart.

The worst part with having endometriosis must be how hopelessly it can feel since there is no cure or any warranty for anything. It is a lot og waiting and trying different hormones, and you get tired of going around with that much pain. Hormones in general are very exhausting and gives all sorts of side effects. Sometimes everything feels unpredictable. 

 

Gjør det vondt å ha sex? Does sex hurt?

For mange gjør det vondt å ha sex, særlig hvis man har endometriose-vev som vokser nærliggende skjeden. Det kan for noen være vondt hver gang, noen ganger, bestemte stillinger eller bestemte perioder i syklus. Dette er veldig individuelt, og noen har ikke smerter i det hele tatt. Jeg har et planlagt innlegg hvor jeg har skrevet om endometriose og sex, men det skal postes i forbindelse med noe annet, så følg med 🙂

For many it does hurt to have sex, especially if you have endometriosis tissue growing close to your vagina. For some it hurts every time, or only some times, certain positions or during specific periods of their cyclus. This is very individual, and some doesn’t have any pain at all. I have planned a post about endometriosis and sex, but I’m going to post it together with something else, so stay tuned 🙂

 

Når planlegger du å komme tilbake til Buenos Aires? When do you plan to come back to Buenos Aires?

Jeg har veldig lyst til å komme tilbake til Buenos Aires når jeg blir bedre, men jeg trenger å føle meg mere stabil og få bedre kontroll over sykdommen min først. Jeg vurderte å forsette studiene der igjen allerede til høsten, men jeg tror det blir litt for tidlig for meg.

I really want to go back to Buenos Aires when I feel better, but I need to feel more stable and have more control over my illness first. I thought about going back already this fall, but I think it is a bit too early for me.

 

 

Hvordan går det med deg? Sånn mentalt? How are you feeling? Mentally?

Jeg har hatt noen ganske vanskelige uker, og nå går det veldig opp og ned. Noen dager føler jeg meg bra, mens andre dager er krevende å komme seg igjennom. Jeg har nettopp gjort en ny hormonforandring, da jeg tror disse hormonene påvirker psyken min veldig, så jeg håper at det vil stabilisere seg etterhvert. Jeg prøver så godt jeg kan å gjøre det beste ut av hver dag, om den er en dårlig en eller ikke.

I’ve had some rough weeks, and now its very up and down. Some days I feel good, but other days are hard to even get through. I just made a change in the hormones that I take, because I think they affect me a lot, so I’m hoping it will be more stable eventually. I’m trying to make the best out of every day, even if it’s a bad day or a good one.

Hvor ser du deg selv (Håper/tror) om 1 år, 3 år og 5 år? Where do you see yourself (Hopefully) in 1 year, 3 years and 5 years?

Jeg håper jeg gjør noe jeg trives med og gjør det beste ut av livet både om 1, 3 og 5 år. At jeg gjør det som gjør meg lykkelig og følger drømmene mine, og at jeg har klart å lære meg å leve med endo enda bedre enn jeg gjør nå. At det ikke kontrollerer meg eller setter begrensinger for hva jeg kan gjøre.

I hope I do something that I like, and that I make the best out of life both in 1, 3 and 5 years. That I do something that makes me happy, and follow my dreams, and that I have learned to live with endo even better than I do today. That I have learned to not let it control me or restrain my life.

 

Følger du en spesiell diet? Hjelper det? Do you follow a diet? Is it helpful?

Nei, egentlig ikke. Anti-inflamatorisk mat er bedre for kroppen din hvis du har endo, fordi endo er en kronisk betennelsestilstand. Man blir ikke “frisk” av å følge den dietten, men et sunt kosthold er alltid bra kroppen.

No, not really. Anti-inflammatory food is better for you body if you have endo, because endo is a cronic inflammation. You won’t loose the endo by following the diet, but a healthy diet is always good. 

 

Still gjerne flere spørsmål i kommentarfeltet. Feel free to ask more questions in the comments below. 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg