Smertehåndtering og høysensitivitet.

Man skulle kanskje tro at jo mere vondt man har, jo tøffere blir man. Men neida, sånn fungerer det ikke. Jo mere vondt vi har, jo mere sensitiv blir kroppen – og den begynner gjerne å lete etter smerte på egen hånd! Her er noen hardt lærte tips til hva du kan gjøre med det.

Du har kanskje opplevd det, at du kjenner en bevegelse i magen som plutselig gjør vondt. At noen tar på deg i området du har hatt smerter, og du får vondt. At treningsøvelsene du lett klarte å gjennomføre tidligere, gjør vondt. Eller at favoritt buksene som ga deg litt ekstra fin rumpe, plutselig klyper noe innmari i magen? Hvorfor skjer dette? Jo det kan være et tegn på at du har blitt høysensitiv. Det er nemlig slik at dersom vi har mye smerter og gjerne over lengre tid, vil smertereseptorene våre kunne bli hyperaktive. De vil da være på “vakt” til en vær tid, og lete etter smerte. Plutselig kan den minste ting eller følelse i samme område, sende signaler til hjernen om at “NÅÅ blir det vondt igjen, krise krise krise”.

Misforstå meg rett, du HAR faktisk vondt. For det er nemlig slik at hvis du får vondt i magen, så er det signalene magen sender til hjernen som gjør at du faktisk klarer å kjenne smerten. (Smertestillende for eksempel kan hjelpe meg å blokke disse signalene, eller sløve deg ut slik at man ikke legger like merke til det) Så man opplever at det gjør vondt, og fysisk – så gjør det vondt. MEN, det er ikke nødvendigvis en fysiologisk underliggende årsak. Det kan rett og slett være at kroppen din er sensitiv og i krise-modus og nå jobber på spreng med på oppdage eventuelle farer.

 

 

Mine beste tips for å ‘omstille’ kroppen og håndtere smerte!

  1. Lær kroppen at ting kan føles godt der du har hatt vondt. Stryk deg selv på magen, masser. Lek med kalde eller varme elementer, og føl de forskjellige følelsene som oppstår. Fokuser og gjør masse av det som føles godt. Kroppen trenger å lære at alt som skjer i området, IKKE nødvendigvis betyr smerte. Dette er nok et av de viktigste punktene, da vi gjerne har en tendens til å kun forbinde dette området med smerter og det kan fjerne og ødelegge mye gode følelser for oss.
  2. Når du kjenner smerter eller ubehag, prøv å roe ned kroppen. Typ fortelle deg selv ‘Det er ikke vondt, det skjer ingenting, det kommer til å gå bra’. Det kan høres litt teit ut, men når kroppen er i krise-modus så hjelper det rett og slett å prøve å ta den ut av det, og å normalisere det man opplever. Dersom noe skulle oppstå som er akutt og trenger din oppmerksomhet, så vil man merke det.
  3. Når du har vondt- prøv med distraksjoner. De to tingene som har fungert best for meg er enten varmeflaske, fordi varmen mot det smertefulle stedet blir et avledende element, men også å holde på området. Stryk deg selv på magen med håndflaten. Når kroppen føler to forskjellige følelser på samme område til samme tid, vil den ikke alltid klare å fokusere så godt på begge og slik kan man distrahere seg fra smerten.
  4. Ikke bli hjemme hvis du ikke må. Dette har blitt et viktig punkt for meg, for hvis jeg er litt dårlig og blir hjemme har jeg en tendens til å bare føle meg dårligere. Hvis du har milde til moderate smerter kan det godt hende at det å gå en tur, eller møte venninne, gjør noe annet hyggelig er nettopp hva du trenger. Spill på lag med kroppen, men ikke la redsel stoppe deg. Dersom jeg f.eks har planlagt å trene og får smerter, så kjører jeg kanskje ikke samme treningsopplegget, men jeg tøyer og gjør noen enkle øvelser jeg vet går fint. Dersom jeg hadde droppet treningen helt og bare blitt i sengen, hadde jeg nok følt meg verre.
  5. Jobb med det som er ubehagelig. Det tok meg lang tid å forstå at kroppen min hadde fått traumer, og at jeg var nødt til å trene opp muskulatur som jeg helst ikke ville kjenne på eller være i kontakt med lengre. Jeg gjorde meg selv kun en bjørnetjeneste ved å unngå å aktivere musklene der jeg hadde hatt vondt, fordi det ga meg ubehag. Jeg har brukt masse tid på å lære meg å bruke disse musklene igjen, styrke dem og å stå imot selv om jeg føler ubehag. Det blir nemlig bedre etterhvert. Jeg kommer til å skrive et helt eget innlegg om dette, og hvordan det å trene opp traumatiserte områder har hjulpet meg.
  6. Pust. Bare, alltid. Finn tilbake til pusten, fokuser på den og bruk den. Øv gjerne på dette og lær deg hvordan man kan puste godt inn i magen, slik at du kan trekke det frem når du har vondt. Sterke smerter er enda verre om man glemmer å puste!

 

 

Håper du likte tipsene mine! Det er bare å stille spørsmål i kommentarfeltet eller sende meg en melding om det er noe du lurer på, eller kanskje du selv har noe supre tips♥

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg