Sette grenser for meg selv.

Jeg har ikke postet noe på en liten stund, og det er rett og slett fordi jeg kjente jeg trengte en liten pause. Jeg begynte å bli lei, lei av å tenke på endometriose, snakke om det og skrive om det.

De siste dagene har jeg vært i god form, og det har vært godt for hodet mitt å koble ut. Jeg kjente jeg trengte å glemme det litt, om det så var bare for et par dager. Ta en pause fra alt kaoset som vanligvis er det, og bare nyte påsken og det fine været. Jeg tror mange som har en kronisk sykdom kjenner på behovet for å legge det vekk i blant, for det er der tross alt hver eneste dag om minner deg på det.

I går fikk jeg meg nemlig en realitycheck igjen. Back at it. Men det var godt de dagene hvor jeg ikke hadde smerter å bare nyte, bare være og bare kose meg. Det er det veldig lenge siden jeg har gjort, eller klart å gjøre. De siste 8 månedene tror jeg ikke det har gått en eneste dag uten at jeg har tenkt på sykdommen min, snakket om den, eller skrevet om den. Hver eneste dag. Det er nok ikke helt bra, og det har bitt så altoppslukende de gangene jeg har dårlige perioder, og noen ganger når jeg har gode perioder har jeg et stort behov for å få ut alle tankene mine. Så da blir det fort til at man spinner rundt i det samme igjen og igjen.

Å sette grenser for meg selv

Jeg har bestemt meg for å bli flinkere på å sette grenser for meg selv. Bestemme meg for hvor mye jeg skal snakke, skrive eller tenke på det. Bestemt meg for at noen ganger skal jeg legge det helt bort, og fokusere på helt andre ting. Selvom jeg ikke er helt i form og kanskje må ha med meg varmeflaska så betyr det ikke at jeg MÅ tenke på det, eller gi det noe mere oppmerksomhet enn det jeg ønsker. Noen ganger tror jeg vi har godt av å legge ting helt bort, særlig negative eller vanskelige ting. Så det er min nye oppgave til meg selv.

Isteden skal jeg bli flink til å aktivt skrive eller tenke på det, når jeg ønsker. Å virkelig jobbe med det og skrive når jeg er motivert. Men det skal være når jeg vil og når jeg har tid og plass, slik at dagene mine ikke blir styrt av dette tankekaoset. Jeg tror det er viktig å bestemme hvor stor del av dagen slike tanker skal få ta, for om man ikke setter noen grenser for seg selv kan det for ta over. Om man heller bestemmer seg for at nå skal jeg bruke en eller to timer på det, men etterpå skal jeg legge det bort. Da har man kanskje litt mere kontroll?

Videre i dag

I dag skal jeg på en lanseringsfest av boken “Les pakningsvedlegget nøye” av Karin Havelin, noe jeg gleder meg veldig til. Karin har endometriose og har skrevet en bok hvor hovedpersonen har endometriose og preges sterkt av det. Jeg håper på å få kjøpt et eksemplar i kveld, og gleder meg veldig til hele festen!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg