Ny uke, nye muligheter.

I dag er det mandag igjen, og jeg har bestemt meg for å ta grep om et par ting for å få best mulig start på uka.

De siste ukene har det vært litt kaos (Som dere sikkert har sett) og jeg kjenner at jeg fungerer aller best når jeg har mye å gjøre, og når jeg har god kontroll på alt jeg skal og en strukturert plan. Jeg er nok litt kontroll freak, men rutiner er undervurdert altså. Så jeg har bestemt meg for å starte denne mandagen på en litt bedre måte enn de forrige mandagene, og ta tak i de tingene jeg har utsatt og prøvd å se forbi. Her er planen min for i dag:

✨Vaske leiligheten. Det er ingenting som er så digg som å starte uka med en ren leilighet, og føle at den lukter nyvasket og er ryddig.

✨Se to tapte forelesninger. Jeg ligger to forelesninger bak skjema, noe som plager meg veldig (flink pike syndrom yep) så å komme ajour og vite at jeg er back on track vil nok lette noen kg av mine skuldre.

✨Vanne plantene mine. Mandag er vanne plante dag! Det er både terapi for sjelen å holde på å stelle med plantene, også bidrar det så godt til miljøet i leiligheten at de ser freshe og fine ut.

✨Skrive ned en plan for uka. Hva skal jeg gjøre i løpet av uka, hva er planene mine? Hva har jeg å glede meg til, og hva er de litt mindre morsomme tingene som likevel må gjøres? Hvor har jeg tid til å ta igjen ting som eventuelt må forskyves?

✨Handle inn mat. Planlegge middager og andre måltider, og bestandig passe på at jeg har noe som er lett tilgjengelig om formen skulle kræsje en dag. Foodora er dyyyyyrt i lengden.

✨Lakke negler. Nye uke, nye negler. Jeg elsker å starte uka med å føle meg ekstra fresh, og nylakkede negler er en del av det. (Litt overfladisk vas trenger man også si)

✨Begynne å skrive symptom dagbok. Jeg har tenkt på dette lenge, men nå skal jeg skaffe meg en kalender hvor jeg kan merke av hvilke dager jeg har vondt, og hvor vondt det er. Typ skrive et tall fra 1-10 på hver dag, som sier noe om hvordan smertenivået har vært. Fint å ha både for egen refleksjon rundt hva som fungerer og ikke, men også for å vise til legen.

✨Ha en god kveldsrutine. I går fikk jeg ikke sove før langt på natt, og stod lovlig sent opp i dag. Det er så lett at det sklir ut, og jeg trenger virkelig 8 timers søvn. Så målet for kvelden blir å ha en god rutine slik at jeg får lagt meg i ordentlig tid, og er uthvilt til i morgen. Søvn er noe av det viktigste for både kroppen og hodet.

Tøye og gå tur! Jeg har to timer ganske hard trening på søndagene, så jeg våkner alltid opp litt stiv og støl (og sliten) i kroppen på mandagene. Da er det ekstra viktig for meg å tøye litt og gå en tur for å myke opp kroppen igjen.

Meg som later som at jeg ikke poser. 

Strenge rutiner.

Det har blitt veldig viktig for meg å ha strenge rutiner på hverdagen min. Både for kroppen og psyken. Hvis jeg er flink med mat, søvn, trening og ikke minst avslapping – så fungerer kroppen min mye bedre. Jeg har det faktisk aller best når jeg har mye å gjøre, og ting går fort unna. Da er jeg aller mest produktiv og happy. De dagene hvor jeg er syk og må ta det med ro (Og flere av gjøremålene faller vekk) er de som er vanskeligst for å ikke skli ut av rytmen. Det skal så lite til å komme ut av det, for så å ødelegge flere dager. Derfor bruker jeg en del tid og energi på å forberede disse dårlige dagene. Jeg har alltid et krise-kit klart med mat, varmeflaske, en netflix film og en ryddig og ren leilighet slik at det ikke hoper seg så mye opp hvis man plutselig ikke klarer å lage mat eller vaske opp på en dag eller to. Jo ryddigere og mer strukturert jeg er i utgangspunktet, jo lettere. Jo mere skolearbeid jeg har gjort, jo mindre blir jeg liggende etter de dagene jeg ikke får deltatt på forelesninger. Så jeg prøver bestandig å ligge litt foran, slik at de dårlige dagene ikke slår meg helt ut av det. For de dagene kommer, og da må man ofte slippe alt man har i hendene.

Hva gjør du for en god start på uken?

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg