New York, New York..

De siste ukene har jeg tilbrakt tiden i New York. Byen som aldri sover.

Det har vært godt å reise bort og å gjøre noe annerledes. Et skifte i miljø. Nye mennesker, en annen hverdag, og en annen kultur. Eller så mange forskjellige kulturer, for New York strimler av alle typer mennesker og gatene forandrer seg som om du kjører forbi landegrenser. Trafikken som aldri stopper, mennesker hvor enn du går, og butikker, muligheter, parker. Det er så mye å se her, så mye å oppleve og å ta innover seg.

Det første som er annerledes her er menneskene. De snakker til deg, om du står i heisen, mister noe, leter etter noe, kjøper noe eller venter på en buss. Har de en mulighet til å snakke med deg så gjør de det, og er det ingen åpenbar grunn så skal det likevel ikke mye til før de begynner å skravle i vei om noe de så tidligere eller hva de skal gjøre i morgen. Alle her spør om hvordan jeg har det i det jeg kommer inn, og ønsker meg en fin dag i det jeg drar videre. Du kan gå ut i den store byen alene, uten å føle deg alene i det hele tatt. Jeg elsker det.

Å være den man vil.

Det føles frigjørende å være her. Man kan være akkurat den man vil. Ingen her er like, ingen dømmer hverandre og byen oser av aksept og mangfold. Selvfølgelig vil du finne drama og sladder her også, men det er noe med denne energien New York gir ut. Ingen tenker på hva som skjedde i går, for det er ikke her lenger. En ny dag i New York, er en ny dag med muligheter. Til å bli kjent med nye mennesker, prøve nye ting eller finne deg selv. Den Martine som var i Norge hadde mye bagasje og vonde minner, mange av de dessverre knyttet til Norge pgav det siste året. Missforstå meg ikke- Jeg elsker Norge, men det har vært godt å komme hit på en slags “ny start” hvor jeg ikke har noen minner eller røtter som minner meg på det som har vært. Jeg tror vi alle trenger det i blant, en slags detox for hodet.

Noe vi kan lære av.

Ukene her har fått meg til å tenke, og reflektere over vår kultur og meg som menneske. Vi har mange gode verdier og ærlighet, men det er fremdeles mye vi kan lære av amerikanerne. Jeg har blitt møtt med åpenhet og vennlighet hvor enn jeg går, og jeg tror ikke jeg noen gang har følt meg så lite dømt i mitt liv. Folk her sier hva de mener, men de er også veldig opptatt av å være høflige og gjestfrie. Om du så er hjemme hos noen på middag, eller på en salong for å få fikset negler. Folk her byr på seg selv, får deg til å føle deg inkludert og de tar vare på deg dersom du er deres gjest. På en måte jeg ville blitt overrasket over om en nordmann gjorde. Her kan du ta den plassen du trenger, alle gjør det og ingen er flau over det.

New York, New York, jeg liker deg.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg