Gynekolog-time! Hvordan forberede seg?

Skal du på din først gynekolog-time? Eller kanskje du har vært der før men er veldig nervøs og redd? Jeg vet mange gruer seg for å dra til gynekologen, og synes det kan være både kleint og vanskelig. Jeg ønsker derfor å dele mine beste tips til hvordan man kan forberede seg, slik at selve timen blir så ålreit som mulig.

Først av alt, så er det helt okei å være litt nervøs! Man skal tross alt undersøkes på en veldig personlig del av kroppen, og for mange er dette kanskje ikke noe man har snakket så mye om, eller delt med andre tidligere. Det er viktig å huske på at dette er noe gynekologen gjør hver eneste dag, og for dem er det helt vanlig og normalt. De undersøker deg og tenker på deg som en pasient, og tenker nok ikke over hvordan verken du eller jeg ser ut der nede!

Her er et par tips:

  • Skriv gjerne en liste over ting du lurer på og spørsmål, slik at du ikke glemmer noe av det. Om du synes noe av det du skal snakke om/spørre om er vanskelig kan du også vise listen til gynekologen. Kanskje det er litt lettere?
  • Ta på deg klær som er litt lette og ledige. Noe du føler deg komfortabel i, da gjør det gjerne at man føler seg liiiitt bedre. Skjørt eller kjole er noe som er lett å dra opp for eksempel, og da trenger du ikke kle av deg så mye.
  • Ta med deg noen hvis du er nervøs! Det pleier jeg ofte å gjøre uansett, da det er godt at noen andre får med seg det som blir sagt, og kan støtte deg litt. Et familiemedlem eller en venn kan være med deg inn mens man snakker med legen, også kan man be de gå ut når man skal gjøre undersøkelsen f.eks.
  • Mange tenker mye på at de må dusje og barbere seg, og er redd for å lukte vondt eller at det skal være noe som er “ekkelt” eller rart. Normal personlig hygiene er bra, og for all del gjør det som gjør at du føler deg mest komfortabel! – Men husk også at gynekologene ser dette hver eneste dag, og de undersøker om ting er som det skal, og bryr seg nok veldig lite om du er helt nybarbert eller ikke. Det er også viktig å ikke “skylle” opp i skjedene eller bruke masse såpe, da gynekologen ofte vil se etter unormal utflod f.eks, og det kan da bli vanskelig å se om man har vasket seg overdrevent.
  • Hvis du er nervøs- Si det til gynekologen! Så er de gjerne litt ekstra forsiktig, og tar seg tid til å snakke og forklare litt ekstra. Ofte hjelper det å bare få sagt det rett ut, at man er nervøs også!
  • Prøv å slapp av. Det føles mere ubehagelig/vondt dersom man spenner seg, særlig for de som kanskje sliter med ubehag i utgangspunktet.

Jeg har grunnet endometriosen vært på mange gynekologiske undersøkelser, og det går stort sett veldig fint! De første gangene var jeg ganske nervøs, og gruet meg. Jeg har nå blitt mere vandt til det, og prøver heller å fokusere på at jeg får spurt om alt jeg lurer på. Så husk listen, den er viktig!

Lykke til!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg