Forberedelser til laparoskopi og pakkeliste!

I morgen legges jeg inn på Ullevål for min andre laparoskopi-operasjon, og jeg har forbredt meg så godt jeg kan, og pakket ned ting som er kjekt å ha med seg på sykehuset.

Jeg startet dagen i dag med en siste frokost før jeg måtte begynne på fastingen, og en telefon samtale med Ullevål for å få unna litt spørsmål. Nå føler jeg meg hakket mere klar og litt mindre nervøs. Jeg skal faste i dag, dvs jeg kan ikke innta noe fast føde og kan kun drikke buljong, brus, vann og andre flytende vesker uten noen form form biter eller melk. Det blir ikke så mye mat med andre ord. Men, jeg har fastet før og det går stort sett bra så lenge man får i seg nok veske, da blir matlysten litt dempet. Jeg har som nevnt tidligere vært veldig nervøs, og brukt en god del tid på å forberede meg og ordne slik at dette skal bli så okei som mulig. Jeg vil dele mine beste tips på hvordan jeg har forberedt meg og hva jeg pakker til sykehuset! Håper det kan være til hjelp om det er noen andre som er i samme båt♥

Forberedelser.

Det er en psykisk påkjenning og skulle gå igjennom en operasjon, og mange føler nok på en del nervøsitet rundt både inngrepet og dagene etter. Jeg har prøvd å fordrede meg på en slik måte at det skal være så lett som mulig.

  • Hold deg i fysisk aktivitet så lenge som mulig frem til operasjonen. Både fordi det er bra for kroppen din å være fysisk aktiv, men også for hodet ditt. Trening hjelper meg så mye i hverdagen, og det gjør kroppen min sterke og bedre rustet til å takle ting som f.eks en operasjon.
  • Tilbring tid med mennesker som gjør deg godt, og gjør ting som gir deg positivt påfyll den siste tiden frem mot operasjonen. Det finnes ingen bedre måte å “lade opp” på enn med gode venner, og morsomme opplevelser. Hva det er som gir deg mest påfyll, vet man best selv – men gjør mye av det. Da har du både fine minner å se tilbake på og man sitter med en god følelse i kroppen som er fin å ha med seg når man skal igjennom noe vanskelig.
  • Legg en plan for hva som skal skje etter operasjonen. Når begynner du på skole/jobb igjen? Hvem skal du være sammen med? Hva skal du gjøre? Hva er en fin ting for deg å gjøre hvis du får nedtur eller mye smerter? Legg en plan, og skriv gjerne en liste, slik at du har noe å komme tilbake til.
  • Finn frem serier, filmer, bøker eller annen underholdning og ha det lett tilgjengelig slik at du har noe å holde deg opptatt med.
  • Si til deg selv at det går bra, og blir du veldig bekymret snakk med noen som kan lytte litt og roer deg ned.

Meg as we speak. Brukte selvfølgelig min siste natt med god søvn til å ha tidenes mareritt, liksom whyy haha.

Pakkeliste til sykehuset.

Noen ting er ekstra viktige å ha med seg, og her er hva jeg har passet på å pakke med:

  • Toalettsaker. Deodorant, tannbørste, hårbørste, ansiktssåpe og hudkrem. Tar også med meg noe sminke, sånn at jeg kan fikse meg litt når jeg blir skrevet ut om jeg føler for det. Leppepomade!!
  • Et par bøker. Jeg har tatt med meg to forskjellige bøker som jeg gleder meg til å lese, den ene litt mere lettlest enn den andre. Slik at jeg har litt underholdning.
  • Pc og pc-lader, men planlagt serier og filmer som skal ses. Igjen, underholdning.  (Ta gjerne med headset til pcn hvis du blir liggendes på fellesrom slik at du kan høre uten å forstyrre andre)
  • Tøfler!
  • Behagelige klær til tiden etterpå, som gjerne sitter løst. Dette gjelder også truser, veldig viktig. Du får dog klær og truser fra sykehuset til de første døgnene, men comfy klær er fint til hjemreisen også.
  • Bedspray. Jeg har med meg en spray som jeg bruker på sengetøyet mitt, slik at jeg kan spraye litt av den på sykehussengen haha. Det hjelper på å roe ned nervene om man ikke liker å sove på sykehus.
  • VARMEFLASKE. Jeg har med to stk. Må ikke glemmes.

Jeg tenker det aller viktigste er å ha med seg noe underholdning, slik at man kan distrahere seg litt. Gjerne kom med noen tips til underholdning i kommentarfeltet♥

Dere hører mere fra meg etter operasjonen♥

 

4 kommentarer
    1. Tvi, tvi! Du har virkelig forberedt deg veldig bra – både fysisk og mentalt! Dette går bare EN vei: Oppover og fremover! Sov vel i natt. Ses! Stor klem fra tante T. 🥰💖

    2. Hei,
      Jeg oppfatter fra det du skriver at du har tilbragt flere døgn på sykehuset etter en laparoskopi, og lurer på hvorfor/om dette er vanlig? Jeg har selv blitt satt opp på laparoskopi for mulig endo om noen måneder, og de fleste jeg har pratet med tidligere som har vært igjennom dette har uttrykt at det er en dagsoperasjon, at man ikke får være på sykehuset mer enn noen timer?

      1. Hei! Jeg ble lagt inn og tilbragte to dager på sykehuset grunnet min mentale helse og sykdoms-situasjon. Jeg var ganske dårlig både med sterke smerter, og mye angst, og derfor avhengig av at noen kunne se til meg de to første dagene.
        For de aller fleste er laparoskopi dagkirurgi og det er ingen grunn til å skulle bli lengre på sykehuset om det ikke er behov for det. Det kan man eventuelt diskutere med legen som skal operere, de vil ta hensyn til hver pasient og deres situasjon.
        Masse lykke til med operasjonen <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg