Det ordner seg til slutt!

Siste eksamen er levert og jeg har tatt juleferie!

Det ordner seg stort sett til slutt. Et par dager ekstra på eksamen gjorde at jeg fikk tatt igjen det jeg mistet, og jammen gikk det til slutt! Jeg leverte den i går og er søren meg stolt over at dette semesteret er fullført! Så nå har jeg juleferie og er storfornøyd med det!

Jeg blogger veldig ofte om ting som er vanskelig. Inngrep, operasjoner og sykehus-avtaler, og det kan nok danne et litt negativt bilde av hvordan hverdagen min er. Noen ganger er det ganske så vanskelig også, og ønske mitt bak denne bloggen er jo å dele mye av disse tingene- gjerne for andre som går igjennom det samme. Men det er utrolig viktig å trekke frem fine ting også! Det er mange dager som er fine, hvor formen min er bra. Eller hvor jeg klarer å pushe meg til å gjøre ting selv om den ikke er på topp.  Jeg nekter å la endometriosen kontrollere hverdagen min mere enn det den absolutt må. Så jeg griper de gode dagene, eller timene og gjør det beste ut av de. Det har jeg lovet meg selv å gjøre.

Fra gårsdagens bursdagsfest. Har aldri brukt så mye puppeteip i mitt liv. 

Jeg lagrer alle morsomme snaps jeg tar, eller bilder. Jeg prøver å fylle de dagene hvor jeg er i form med ting som gir meg positiv energi, og det er nettopp på den måten at jeg kommer meg igjennom de dårlige. De dagene når jeg ikke klarer noen ting, så er det fint å trekke frem disse teite snapchat bildene eller gruppesamtaler med venninner og minne seg på hvor fint livet egentlig er. Selv om det ikke føles sånn der og da. For meg har det vært helt utrolig viktig å gjøre dette, og å prøve å le av de tingene som er vanskelig. Ta det med en dose humor.

Jeg kan fort få reaksjoner på at “Men var ikke du skikkelig syk for noen dager siden?” Jo, men det er sånn hverdagen min er. En dag kan jeg få så mye smerter at jeg må på legevakten, men disse anfallene går over og jeg kan være i god form igjen to dager etterpå. Hvis jeg da blir sittende hjemme og isolerer meg selv “i tilfelle” eller fordi jeg “burde” slappe av så mister jeg livskvaliteten min. Og jo, jeg tenker mye på det. “hva hvis jeg blir dårlig nå.” “hva hvis det skjer imens jeg er på denne festen eller på denne aktiviteten.” Men jeg har lært meg å akseptere at jeg får ikke styrt det overhodet, og skjer det så skjer det. Jeg vil heller leve livet mitt og gjøre de tingene som gjør meg glad, og blir jeg dårlig så får jeg dra hjem – enn å la være å gjøre det i tilfelle. Jeg slapper av hvis jeg er sliten, men de dagene hvor jeg ikke har så vondt så griper jeg de. For de kommer til tider i fåtall.

Dersom man vanligvis blir syk så er det vanlig å ta det med ro til det går over, men dette her går ikke over. Dette vil være med meg for alltid, og derfor må jeg gjøre det på min måte. Jeg velger å gripe og leve ut de dagene jeg kan, og være syk når jeg er syk. Noen dager har man kontroll over, og andre ikke.♥

2 kommentarer
    1. Hei Martine ♥️
      Takk for en hærlig ærlig, viktig og ikke minst humoristisk blogg. Jeg ville bare tipse deg om en veldig bra ressurs angående endometriose og alt rundt: en gruppe som heter «Nancy’s Nook Endometriosis Education» (på Facebook). Jeg vet der er veldig mange som har fått livet sitt endret til det bedre gjennom god informasjon der.

      Ønsker deg alt godt og håper jula er bra.
      Klem fra Maiken

      1. Tusen takk for det! OG tusen takk for tips, jeg er faktisk allerede medlem i den gruppen, den er veldig ålreit! Veldig viktig å lese seg litt opp selv på gode kilder.

        Håper du også får en god jul og godt nyttår <3 Stor klem!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg