Å gi seg selv forståelse

Vi er ofte flinke til å gi andre forståelse når ting ikke går helt som det skal. Men hvorfor er vi ikke like flinke til å gi det til oss selv?

En ting jeg har tenkt mye på er dette med forståelse. Hvordan vi forstår, støtter og respekterer når andre må avlyse planer eller glemmer ting, men hvis vi selv gjør det er det ‘krise’. Jeg er ihvertfall litt sånn. Om mine venninner må avlyse noe fordi de er syke, er det selvfølgelig ikke et problem. Eller om de glemmer noe, ikke svarer, eller er litt distré så prøver jeg å huske på at vi aldri helt vet hva andre går igjennom og at man kan ha sine ting. Men jeg er ikke like flink til å gi meg selv den samme støtten når det skjer med meg.

Jeg har en tendens til å glemme lett, om jeg har blitt litt distré de siste årene etter mye medisiner og behandlinger eller om jeg bare er sånn er vanskelig å si. Men til tider har man mye i hodet og da kan det være lett å space litt ut.  Dette var spesielt ille for meg da jeg gikk gjennom en del hormonbehandlinger rundt min første operasjon, og jeg kjente mye på at jeg var redd for at andre skulle føle jeg ikke brydde meg. Det hender jeg føler på det nå også, selv om jeg har blitt flinkere. Om jeg må avlyse en avtale i siste liten føler jeg meg fort som en dårlig venn, eller om jeg må gå glipp av en bursdag fordi jeg har vondt. Selv om jeg vet jeg har all verden med grunn, og ikke minst all verden med forståelse fra vennene mine. Jeg har blitt flinkere til å håndtere denne samvittigheten på noen arenaer i livet, men med venner så smyger den gjerne frem enda.

Fra en bursdag i helgen, som jeg ikke måtte avlyse. (Yay! Noen ganger går det jo fint også.)

Hva om vi hadde møtt oss selv på samme måte som vi møter andre?

Her om dagen satt jeg å surfet på Instagram og kom over et innlegg som satte lys på nettopp dette. Det stod noe sånn som at: ‘Hva om vi hadde gitt oss selv like mange sjanser og like mye forståelse som vi gir til andre mennesker i livet vårt? Hvorfor fortjener ikke vi like mye tilgivelse fra oss selv?’ Og dette fikk meg til å tenke.

Jeg har vært knallhard med meg selv, når jeg ikke får til ting, når jeg må avlyse, når jeg ikke får trent på en uke, når jeg glemmer å svare på ting eller når jeg faller fra på andre måter. Og det tror jeg det er mange andre som er også, og som setter høye forventninger til seg selv. For all del, det er bra å pushe seg selv, og ikke minst si unnskyld om vi glemmer noe. Men akkurat det med å gi seg selv litt mere forståelse, skal bli et av mine mål fremover. Det er helt greit å ikke bestandig klare alt, og å måtte omprioritere noen ganger. Ikke minst lytte til menneskene rundt seg når de sier de forstår, istedenfor å høre på den stemmen i hodet som gir en dårlig samvittighet.

Om noen kjenner seg igjen i det jeg skriver, så håper jeg du gir deg et klapp på skulderen og litt forståelse neste gang det er noe du kommer til kort på. Om det så er helse, jobb, familie, trening eller venner. ♥

2 kommentarer
    1. I really needed to read this. I don’t have endometriosis, but I have a couple other “invisible” health problems. I think that’s what makes dealing with it so difficult because people don’t about my problems unless I tell them and I don’t like to bring it up because it sounds like I’m making excuses for things and I don’t want it to be so important to my identity. I just end up feeling self-conscious about it, because my conditions are not as severe as something like endometriosis, so making any excuse on behalf of it just feels like “an excuse”. I’m in university now and I’m involved in so many more things while I’ve only just begun to cope with how my body feels. I’m keeping up with things and everything is going pretty well for me at the moment, but your post made me think back to how I felt a year ago. I felt really guilty for things I missed or couldn’t work as hard on, and just thought that this is just how it will be and I just need to keep going to keep up with everyone else. I’ll always work my hardest for the things I want, but you reminded me to be aware of myself and look towards the future and focus on what I can actually control. Thank you, I’m really glad I found you here.

      1. Sorry to hear that you´ve been struggling but also great that you have found a way to deal with things! Sometimes it takes some time to learn how to deal and talk about our problems, especially with others. Thank you so much, I´m so happy that you found some support in my blog!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg