22 og overgangsalderen

Jeg er en av flere unger jenter som nå midlertidlig er satt i overgangsalderen. Jeg har fått flere spørsmål om dette og tenkte derfor jeg skulle skrive et innlegg og forklare litt hvorfor og hvordan dette fungerer. Mange synes nok dette høres litt rart ut og det forstår jeg veldig godt, fordi det er det jo! 22 år og i overgangsalderen, det er kanskje ikke noe man hører så ofte.

Martine Røsten Aune

Etter jeg ble operert fikk jeg tilbudet om å begynne på en hormonbehandling, som ville sette meg i overgangsalderen.

Denne behandlingen ville gjøre at jeg mistet menstruasjon, og kroppen min ville få en pause. Legene mente det ville være bra for å forebygge at endometriose-vev skulle vokse tilbake med en gang, og at det skulle “slå ut kroppen min”. På tidspunktet jeg fikk beskjed om dette alternativet var jeg veldig usikker på hva jeg skulle gjøre. Jeg fikk beskjed om at selvom dette vil gi kroppen min en pause fra blødninger, så er det en veldig tøff behandling, og den fører med seg mange bivirkninger. I dag 6 måneder senere står jeg fremdeles på behandlingen, og jeg tenkte å fortelle litt om hvordan det er.

Jeg går hver 25.dag og får satt en sprøyte i magen med hormoner, tidligere har disse sprøytene blitt satt av legen min, men jeg har nylig lært meg å sette de selv. Det disse hormonene gjør er å senke østrogen nivået som man har i kroppen, og da blir man satt i midlertidlig overgangsalder. Men før de begynner å senke, så øker de. Så de første ukene jeg begynte på behandlingen var jeg ganske dårlig. Da forverret alle symptomene mine seg. Jeg hadde blødninger, og dette var også rett etter operasjonen så jeg var ganske dårlig og sliten.

Slik ser sprøytene ut. De settes i magen, og heter Procren.

Men så etter 2/3 uker kunne jeg kjenne en forandring, da begynte østrogennivået mitt å synke.

Blødningene ble borte, smertene begynte å avta og jeg begynte å få hetetokter. Altså hetetokter… De kommer, de brenner, også blir de like fort borte igjen. I starten var det slik at jeg ikke kunne gå en tur med hunden min uten å være gjennomvåt da jeg kom tilbake fra turen. Så da var det bare å bytte klær, haha. Noen måneder inn i behandlingen bestemte jeg meg for å begynne på add-backs, som da er østrogen-tabletter som skal minske bivirkningene. Jeg var veldig nedstemt, irritert, hadde masse hetetokter og slet med å sove. Add-backs skulle hjelpe mot dette, så jeg ga det en sjangs. Etter å ha prøvd ut en variant i noen måneder uten særlig stor forskjell, fant jeg igjen ut at jeg måtte prøve noe annet. Jeg hadde begynt å bli vandt til hetetoktene, merkelig nok finner man en måte å bli vandt til det på og en rutine så man ikke går rundt å lukter vondt hele tiden. Heh, selvom jeg strengt talt ikke lenger kan bruke en genser eller t-skjorte mer enn 1 gang før den må vaskes. Uansett, jeg tok meg selv i å være veldig nedstemt og til tider deprimert, men dette har vært litt vanskelig for meg å skille mellom da jeg også har slitt psykisk. Det har ikke bestandig vært så lett å vite hva som er hormoner og hva som “bare” er meg. Men etter noen måneder fant jeg litt utav ting, og jeg føler nå jeg kan skille lettere på hva som er hva.

Nylig bestemte jeg meg derfor for å bytte add-backs igjen, jeg orket rett og slett ikke å ha det slik lenger. Alternativet var å slutte på sprøytene, men legene ønsker at jeg skal gå på de i 6 måneder til. Det ga stor effekt for meg å bytte add-backs, og jeg tror det er veldig viktig å finne noe som fungerer nettopp for deg og din kropp. Alle er forskjellige, og alle har forskjellige kropper som kan reagere ulikt på samme hormoner. Det er det som er så morsomt med disse behandlingene her haha, alt er så individuelt. Uansett så ga deg meg veldig god effekt, og jeg føler absolutt en bedring i psyken. Jeg har begynt å føle meg mer som meg selv igjen og jeg går ikke lenger rundt å er lei meg for ting uten grunn. (Ihvertfall ikke like ofte) Hetetoktene er der fremdeles, og når de først kommer så brenner det virkelig, men de har begynt å komme sjeldnere. Noen av bivirkningene kommer man nok ikke unna, og jeg merker for eksempel at jeg veldig lett blir sliten og trenger mere søvn enn hva jeg gjør til vanlig. Da jeg våkner er ofte kroppen min stiv og den verker, noe som også er en bivirkning av sprøytene. Det finnes dog andre ting man kan gjøre for å bedre dette, som å ha faste søvnvaner og å gjøre lett yoga på morningen. Men noe av bivirkningene må man rett og slett bare holde ut, og det er tøft.

Dette er en av de tøffeste behandlingene man kan ta dersom man har endometriose, og jeg kjenner flere damer som har måtte slutte med dem fordi det ble for vanskelig.

Det er igjen individuelt hvordan man reagerer på sprøytene, og for noen er det lettere enn andre. Det er også flere bivirkninger man kan få i tillegg til de jeg har nevnt, som for eksempel kan man få tørre/såre slimhinner og det kan være lurt/behov for å bruke glidemiddel under samleie. (Jeg skal skrive et innlegg om endo & sexliv senere) For noen blir behandlingen rett og slett uutholdelig, og de blir nødt til å slutte etter en periode. Jeg må innrømme at det er tøft, og behandlingen påvirker både kroppen min og psyken min i stor grad. Noen dager er det vanskelig å komme seg opp av senga, og det er stort sett ganske vanskelig å stå opp. Vanskelig å finne energi, og vanskelig å stille seg inn positivt når hver eneste del av kroppen verker i irritasjon og tristhet. Men jeg skylder meg selv å prøve, og å gjøre det beste utav det. For selvom jeg hater denne behandlingen til tider, så er det bra for kroppen min og for endometriosen, og det gir meg motivasjon til å holde ut å fortsette.

Jeg har et par knep som gjør det lettere for meg å leve i overgangsalderen:

  • Aksepter at du har hetetokter og svetter hele tiden. Sånn er det bare. Finn heller frem klær som gjør det mere behagelig, pakk med deg skift, ha alltid med deodorant og dusj ofte slik at du føler deg freshest mulig.
  • Hvis du sliter med depresjon/nedstemthet, skriv ned tre ting med hver dag som har vært bra før du legger deg. Les disse igjen når du våkner dagen etterpå. Dette kan være små ting som at du kunne kjenne sola i ansiktet når du kjørte til butikken, eller større ting. Men noe som gjorde/gjør deg glad.
  • DYRK de øyeblikkene som er bra. Hvis du ofte føler deg nede og flat, så husk de øyeblikkene som er bra. Tar du deg selv i å være i godt humør eller å le av noe som var morsomt så nyt det!
  • Hvis du sliter med energinivået, lag deg realistiske planer. Sett forventninger til deg selv som du klarer å gjennomføre, og ikke bli skuffet eller lei deg hvis du ikke klarer alt du hadde tenkt til. Du går tross alt gjennom en tøff behandling som de fleste andre “som klarer alt sammen” ikke gjør. Hver fornøyd med det du har fått til istedenfor det du ikke har fått til. Klarte du bare å re opp senga i dag? Men da klarte du faktisk å både stå opp av senga, og å re den opp! Det er bedre enn ingenting.
  • Tren. Dette er så viktig. Både fordi sprøytene gir økt risiko for å få benskjørhet, men også fordi det gjør noe med deg. Strekk litt på kroppen om morningen, gjerne litt yoga, slik at du kommer igang og føler deg bedre. Gjør en aktivitet som du liker, og du vil garantert føle deg bedre med kroppen din.
  • Le av situasjoner du vil gråte av. Dette har tatt meg tid, men det er et så viktig punkt. Noen dager har jeg lyst til å gi opp, og noen dager er alt bare dritt. Da prøver jeg å heller le av situasjonen, og tenke “herregud, her går jeg rundt å føler meg forferdelig og svetter og brenner, fordi jeg er søren meg 22 år og i overgangsalderen. Hvor teit er ikke det?” Jo, det er teit, og det er ganske komisk også. Noen ganger så hjelper det faktisk å le, fordi man får uansett ikke gjort noe med situasjonen man står i. Det er som det er, og noen ganger må man bare le av det.
  • Vær god med deg selv! Gjør ting som er godt for deg. Gjør ting som gir deg energi, og ta vare på øyeblikk som er gode. Du må ikke gjøre alt som alle andre gjør, og noen ganger må man kanskje velge hva som er viktigst for at det skal være gjennomførbart. Da ville jeg vagt det som gir meg mest, og er best for meg. Jeg prøver å si fine ting til meg selv hver gang jeg klarer å gjøre noe, hver gang jeg ikke klarer å gjøre noe (fordi det betyr at jeg har klart å lytte til kroppen min og si nei), og noen ganger skjemme meg litt bort. Er du helt utslitt og lei og vil bare ligge å se på netflix i senga? Prøv å gjøre det til noe positivt. Nå skal jeg kose meg med netflix i senga, og lage meg en kopp te. Fordi det fortjener jeg.

Legg igjen en kommentar om du lurer på noe, jeg svarer på alle spørsmål 🙂

3 kommentarer
    1. Tror det er mange som går gjennom det samme eller har nære som går gjennom nettopp dette som vil sette pris på at du deler og forteller så mye om hva som skjer, hvordan det føles og hva man kan gjøre for å gjøre det enklere å deale med<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg