Laparoskopi operasjon – Min opplevelse

Jeg husker så godt hvor engstelig og nervøs jeg var før jeg skulle gjennomgå laparoskopi operasjonen, hvor mange spørsmål jeg hadde og tanker rundt selve inngrepet. Derfor vil jeg lage et innlegg til dere som forhåpentligvis kan gi et inntrykk av hva man kan forvente, og kanskje roe ned nervene litt. Håper dette kan være til hjelp!

**NB; dette innlegget er basert på min personlige opplevelse av operasjonen, og jeg kan kun fortelle om hvordan det var for meg. Det betyr ikke at alle vil oppleve det på samme måte, eller reagere på samme måte som meg.

De siste dagene før operasjonen var jeg veldig spent, nervøs, og tenkte mye på selve inngrepet. Hva gjør de egentlig?

Det de gjør er å gå inn gjennom forskjellige steder i mageregionen for å lete og eventuelt fjerne endometriose-vev. På meg gikk de inn gjennom navelen, og tre steder langs “trusekanten”. I tillegg brukte de noe som de førte inn i skjeden, slik at de kan vri på og flytte på den for å lete etter endometriose-vev i området rundt. Det er forskjellige metoder for å fjerne vev, de to jeg kjenner til er å enten skjære det vekk, eller å brenne det vekk. På meg ble jeg fortalt at de gjorde begge.

laparoskopi arr

Slik så jeg ut et par dager etter operasjonen. De hvite plastrene viser hvor legene gikk inn med instrumenter for å lete etter vev.

Jeg ble operert ved Ullevål sykehus, og jeg må si at det var veldig godt å komme dit. Jeg møtte dyktige leger, og jeg følte meg trygg og tatt vare på. Operasjonen var utfordrende for meg da jeg gikk på en alvorlig psykisk knekk en uke før operasjonen og jeg var veldig skjør og redd. På tross av dette følte jeg meg så trygg som jeg kunne på Ullevål, og det var godt å komme til et sykehus hvor man følte man virkelig ble hørt, og ikke minst – at de faktisk forstod og hadde respekt for det jeg gikk igjennom.

Meg sammen med lege og sykepleier på Ullevål. Dette var etter operasjonen.

Selve operasjonsdagen for meg er ganske blurry, da jeg rett og slett var så redd og plaget av angst at jeg nok ikke klarte å være helt tilstedet. Jeg skal uansett dele så mye som jeg husker.

Jeg hadde fått beskjed om å faste før operasjonen, og vi ankom Ullevål grytidlig på morningen. Jeg møtte aller først en av legene som skulle operere meg, og som stilte meg litt spørsmål angående mine symptomer og smerter. Deretter møtte jeg en annen lege som gikk igjennom litt praktiske ting, og stilte meg noen spørsmål. Så ble jeg vist til et rom hvor jeg fikk klær å ha på meg, og noe premedisinering (smertestillende). Jeg fikk også beskjed om å barbere meg nedentil, og en barbermaskin for å gjøre det. Da jeg hadde fått skiftet og gjort meg klar, kom den andre legen som skulle operere meg inn for å snakke litt om operasjonen og stille meg noen spørsmål som hun også hadde. Her var jeg veldig nervøs, og det var godt å få stilt litt spørsmål i forhold til hvordan ting skulle foregå.

Dette var det siste bildet jeg tok før operasjonen, mens jeg satt i sengen på venterommet. 

Deretter ble jeg trillet inn til operasjonsrommet, og her tror jeg at jeg var så nervøs at jeg rett og slett ikke husker alt som skjedde. Det er litt utydelig når jeg tenker tilbake på det. Det siste jeg husker er at jeg fikk en maske til å puste i, før jeg så “sovnet”.

Jeg våknet opp med en sykepleier sittende ved siden av meg på oppvåkningen, og jeg husker det første jeg spurte om var om hun kunne holde meg i hånden. Haha. Så begynte jeg å komme til meg selv igjen, og følte meg egentlig ganske ok. Jeg var ikke kvalm, bare litt døsig og sliten. endelig hadde jeg klart å komme meg gjennom noe jeg hadde gruet meg til i lang tid, og jeg spent på å høre hva legene hadde funnet. På dette tidspunktet viste jeg fremdeles ikke om jeg hadde endometriose, da den eneste sikre måten å få diagnosen på er ved at legen utfører laparoskopi.

Etter operasjonen. Lettet og stolt over at det endelig var over, og spent på å få høre resultatene av legen.

Noen timer etter jeg hadde våknet opp kom den ene legen inn på rommet mitt.

Jeg fikk da vite at de hadde funnet endometriose på flere av organene mine, og at operasjonen hadde vært velykket. De hadde klart å fjerne alt vevet, og alt i alt så det nå veldig bra ut. Jeg husker jeg knakk sammen i gråt, og 20 kg lettet fra skuldrene mine. Endelig viste jeg hvor disse smertene kom fra, endelig hadde jeg en diagnose, noe å vise til som forklarte alt sammen. Jeg var nemlig svært redd for at de ikke skulle finne noe og at jeg skulle fortsette å gå rundt å ikke vite hva som feilte meg, så for meg var det en lettelse å få diagnosen.

Jeg hadde mye smerter etter operasjonen, og dessverre er det nok sånn at de som har mest vondt før operasjonen, gjerne får det etter også. (Det ble jeg fortalt) Jeg hadde også vondt og en sår følelse i underlivet, både på grunn av at de hadde vært inne i skjeden under inngrepet men også fordi de på meg satte inn en spiral samtidig. Dette kan være lurt å være klar over på forhånd, jeg tenkte rett og slett ikke over at det kom til å føles sånn og ble litt overrasket. Jeg fikk smertestillende og litt mat før vi satte kursen hjemover. Selve operasjonen er i utgangspunktet dagkirurgi, og man kan oftest dra hjem samme dag.

Her er mine beste tips til deg som skal gå igjennom en laparoskopi-operasjon:

  • Ha med deg noen som kan kjøre deg til og fra, og gjerne passe på deg et par dager etter operasjonen.
  • Gjør klart ting hjemme slik at det blir lett å komme hjem. F.eks kjøp inn lettvinte måltider, pass på at du har bøker eller lesestoff tilgjengelig, og at du har ryddet god plass i sofa og seng til de første dagene.
  • Det kan være lurt å sørge for at man har løs avføring både før og etter operasjonen. Det kan være vondt å gå på do de første dagene etter inngrepet.
  • Snakk med legene og still de spørsmålene du lurer på dersom du er redd eller nervøs. Det føles garantert bedre når man får svar på noen av bekymringene man sitter med.
  • Prøv å lad opp dagene før operasjonen på en måte slik at du har litt positivt overskudd og føler deg bra før inngrepet, da vil man kanskje også føle seg bedre etter.
  • Kom deg fort på beina igjen! Det anbefales å begynne å gå små turer så fort som mulig, og å komme tilbake til normalt aktivitetsnivå så fort det lar seg gjøre. (rådfør deg likevel med din lege om dette, da dette kan være individuelt fra operasjon til operasjon)
  • Ha gode venner rundt deg. Det er ingen ting som er bedre enn å få veninner over til å muntre seg litt opp og kanskje se en film med deg de dagene man kommer seg etter en operasjon.
  • VARMEFLASKE. Altsa jeg kan ikke få sagt hvor viktig dette har vært for meg, jeg gikk ikke et sted uten den varmeflasken i flere uker haha. Den hjelper mot smertene og virker lindrende.

Det er individuelt hvor lang tid det tar å komme seg på beina igjen etter en laparoskopi, men i utgangspunktet fikk jeg beskjed om at det var normalt med en ukes sykmelding. Jeg tror det er lurt å prøve å gjøre ting og ikke bli sittendes for mye i ro, men likevell ta hensyn til kroppen. Klarer man en liten gåtur, så er det absolutt bedre en ingen gåtur.

Masse lykke til, til deg som skal gjennom laparoskopi! Dersom du lurer på noe jeg ikke har beskrevet over så må du gjerne legge igjen en kommentar i kommentarfeltet. 🙂

17 kommentarer
    1. Kjempe godt fortalt og veldig godt å vite hva man «kanskje» går til! Nå kan jeg puste lettet ut og vet sånn ca hva som venter meg ved evnt operasjon ❤️ Du er tøff!

    2. Så viktig og fint innleg! Er så bra at du forteller verden om dette! Og er så åpen, det trenger vi!! Mer åpenhet generelt om både fysisk og psykisk helse!! Jeg er så stolt av deg!! 🙂

    3. Du er så sterk Martine. Utrolig generøst av deg å dele tips og erfaringer til hjelp for de som evt skulle gå gjennom det samme❤️

    4. Det hjalp veldig å lese blogginnlegget ditt! Ligger nå i sengen etter operasjonene å leser på nytt, for å sammenligne følelsene mine før og etter, da jeg leste innlegget på natten før. Det jeg lurer på er at; mange får det til å høres ut som at man ikke har noe spesielle smerter etter operasjon. Jeg hadd forventninger om at jeg kunne bevege meg mye mer uten vondter, men jeg ligger i sengen å har kjempe vondt av å vri meg side til side. Opplevde du det samme? Og hvor lang tid tok det før du begynte å kunne reise deg opp av sengen alene, uten alt for mye vondter?

      1. Hei Andrea! Beklager at det har tatt litt tid før jeg har fått kommet med et svar til deg. Jeg håper du er i mye bedre form nå!

        Jeg hadde smerter flere uker etter operasjonen. Det er veldig individuelt hvordan man opplever det, og det avhenger av hva de finner og fjerner, og hvordan kroppen din takler det. Noen operasjoner er en større belastning enn andre. Jeg tok det helt med ro i en ukes tid, men passet på å gå små turer og å bevege meg litt likevel. Man skal lytte til kroppen og ikke pushe den, for den skal tross alt gro sammen igjen på innsiden – men det er viktig at man beveger den forsiktig og puster godt. Slik at den kan gro riktig. De første døgnene etter operasjonen hadde jeg store smerter, jeg kunne så vidt gå, måtte ta en del sterke smertestillende, jeg svimte av og det hele var ganske tøft. Jeg var på sykehuset i to dager før jeg dro hjem. Så det er veldig individuelt, men helt normalt om kroppen din reagerer sånn som den gjør. Derimot i slike situasjoner ville jeg forhørt meg om du fikk en stor blødning fra skjede, feber, eller andre symptomer som kan tyde på at det er ne komplikasjon fra inngrepet.

        Jeg kom meg sakte og sikkert på bena igjen som dagene gikk. Typ dag 4 begynte det å løsne 🙂

    5. Kan være greit å nevne at man evnt blør litt fra skjeden etterpå. At stivheten i magen ofte kommer av at de har blåst opp magen m gass for å komme godt til. Akkurat vært igjennom det samme selv.

    6. Kan være greit å nevne at man evnt blør litt fra skjeden etterpå. At stivheten i magen ofte kommer av at de har blåst opp magen m gass for å komme godt til. Akkurat vært igjennom det samme selv. Vondt har man jo, be om smertestillende.

      1. Hei Inger!
        Takk for tipset. Det er absolutt noe som kan være lurt å nevne. Jeg blødde en del rett etter operasjonen og var noe bekymret for det, men fikk beskjed fra sykepleier at det var helt normalt. Håper du er på bedringens vei og er i så god form som mulig! Den gassen er ikke noe god men heldigvis forsvinner den med tiden. For meg hjalp det å massere forsiktig på magen. Det er nemlig gassen som presser på nervene, og det kan gi smerter i skuldrene og nakken. (Og i magen)

    7. Hei, bare en lurer litt på hvor mye dette koster? Jeg skal kanskje få en undervisning fra gynekolog ettersom ingenting vises på vanlig ultralyd. Opplever rare smerte og brennende følelse i magen og bekken over 1år nå.

      1. Hei! Operasjonen skal være gratis dersom du får henvisning fra lege og ikke går privat. Du får sykmelding å gi til arbeidsgiver og tror ikke det er noen egenandel (isåfall er den liten, jeg har alltid hatt frikort) Masse lykke til!

    8. Hei! 🙂 Jeg kom over bloggen din da jeg søkte opp litt info om endometriose/cyste da jeg snart skal inn til kikkhullsoperasjon. Synes det var en lettelse å lese at det gikk så bra for deg, og hvordan du opplevde selve behandlingen fra start til slutt. Blir så glad når det går i positiv retning for andre!

      Jeg er supernervøs, i og med at de skal fjerne en 6 cm cyste hos meg.. :/ kjenner at angsten tar meg, men prøver såklart å holde motet oppe. Jeg lurte på om du hadde muligheten til å svare på hvor lang tid operasjonen sånn ca tok for deg? Fikk du noe info om det? Og er arrene dine synlige den dag i dag?

      Ønsker deg en fin dag 🙂

      1. Hei!
        Håper operasjonen din har gått bra og at du er på bedringens vei. Det gikk veldig fint for meg, og jeg lå ikke lenge på operasjonsbenken. Tror begge operasjonene mine tok under 1 time. Arrene mine er så og si ikke synlige, det er så vidt man ser de og de er pene og lyse. Så det lille som synes det bærer jeg med stolthet!
        Håper du også får en fin dag!

    9. Hei! Jeg lurte bare på hvor lang tid det tok for deg fra da du ble henvist av fastlege, til da du fysisk opererte på Ullevål.
      Utrolig bra skrevet og ga meg utrolig mye bra informasjon til en som «sannsynligvis» lider av kraftig endometriose og aendometriose.

      1. Jeg ble hastehenvist av gynekolog. Skulle i utgangspunktet vente 2/3 måneder, men endte opp med å måtte forskynde det frem bare to uker. Siden jeg var så dårlig.
        Tusen takk <3 Masse lykke til videre og god bedring.

    10. Hei igjen, og takk for svar på tidligere kommentar:)
      Jeg skal opereres nå om 4 dager og lurer på noen ting som jeg håper du kan og vil svare på. Hvor mye kutter de, er det forskjellig fra omfanget fra person til person? Og har du synlige arr den dag i dag? Har det blitt bedre etter operasjonen? Håper du kan svare❤️

      1. Hei! Håper operasjonen gikk bra. Jeg var dessverre litt for treg til å svare deg før inngrepet ditt. Hvor mye de gjør under operasjoner, avhenger av hvor mye endometriose du har som må fjerner, og hvor det ligger. Arrene mine er så og si ikke synlige, og det lille som synes bærer jeg med stolthet. Det finnes ikke stygt overhodet <3 Jeg følte det ikke sånn rett etter operasjonen da alt var rødt, hovent og jeg hadde blåmerker etter varmeflaske over hele magen, og verk fra navelen. Men alt dette blir bedre med tiden, og du vil føle deg som deg selv igjen med tiden! Håper du har det så bra som mulig etter operasjonen. Jeg skal passe på å sjekke kommentarene de neste dagene, så bare spør om du lurer på noe. Masse god bedring <3 Sender deg en klem

    11. Blei operert i går. Eit par timer tok fra eg sovna 07.50 til 15.00. Fjernet livmor, livmorhals og egglederne. Med 4 unger så er det ikkje eit tap for meg og bli kvitt. Men smertene etter gassen hadde ingen forberedt meg på i det hele tatt. Ikkje med eit ord. No har eg 9 kneoppersjoner derav 8 med komplikasjoner, 2 ganger bukplastikk, 2 snart 3 ganger hofteoperasjon, 1 skulder, fjernet blindtarmen og 1 ankel operasjon, mesteparten idrettsskader…. dvs 17 operasjoner med denne i går. Første som 16 åring no er eg 43 seie dei 😳 Årsaken til fjerning av alt i går var så enkelt at eg hadde mensen 360 dager i året. Jubla for kver fridag. Hverken før eller etter operasjon har dei funnet noen årsak til det.
      Men tilbakers til den gassen…. dei kunne jo informert om barberbladene dei satte opp i skuldre, nakke og korsrygg samtidig 🤣 Veit det går over relativt kjapt, det positive er at eg kjenner null til dei 4 såra dei laga, hverken ut eller innvendig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg