Når man føler seg tom

Den siste tiden har jeg følt meg mye tom, uten motivasjon og fatigue. Hva gjør man da?

Jeg har vært inne i en ganske dårlig periode og skolearbeid har blitt nedprioritert. Enkelte dager har jeg ikke klart annet enn å ligge i sengen, og målene for dagen har vært å spise, gå på do og å ta en dusj. Det føles skikkelig patetisk, å få til så lite. Men jeg prøver å minne meg selv på at de dagene man føler seg sånn så er det en seier å klare så enkle ting som å få i seg litt mat, eller å ta seg en dusj. Noen ganger blir selv disse enkle tingene vanskelig, og vist skal vi heie oss opp og frem når vi klarer de!

Et bilde fra en dag hvor jeg følte meg skikkelig bra, for sånne dager kommer det mange av. Kanskje bare ikke i dag og det er helt greit.

 

Hvordan løfte seg opp og ikke grave seg ned?

Det er vanskelig å ikke grave seg ned når man føler seg slik. Når alt av ting du burde ha gjort henger over deg, og samvittigheten for å henge etter på arbeid eller skole sniker seg innpå. Når haugen med klær blir større fordi du rett og slett ikke har orket å rydde den bort. Men noen ganger er det helt OK. Noen ganger må man kanskje gjøre ting litt annerledes, for å klare å komme seg igjennom dagene. Noen ganger må man kanskje nedprioritere å lese det ene kapittelet du burde ha lest og bruke den lille energien man har på å gå seg en tur. Hva er viktigst? Hva vil du prioritere? Hva er målet ditt for dagen i dag?

Jeg har bestemt meg for å sette små overkommelige mål på dager som dette, noe jeg vet jeg kan klare. Noe jeg må pushe meg litt for å gjøre, men som er gjennomførbart i den formen jeg er i. Gjerne noe som gjør meg godt, for det kan være at på nettopp disse dagene skal man prioritere å ta en te-kopp med en venninne, eller å gå en tur i skogen. Noe som kan gi litt positivt påfyll. Det kan være viktigere enn å rydde igjennom de papirene, for det kan man tross alt ta en dag man føler seg bedre. Ta vare på seg selv, gjøre noe som gjør deg godt.

Tvinge frem et smil. Eller to, selvom man ikke vil. Si fine ting til seg selv. «Du er pateti… nei, du er faen så sterk som klarer å eksistere på dager som denne». «Du er bra nok».  Ikke sammenlign deg selv med andre, vi går alle gjennom forskjellige ting og det glansbildet du ser på Instagram er ikke nødvendigvis et realistisk bilde av hvordan livet er. Gå en tur i skogen og hør på alle lydene, virkelig hør og føl. Fokuser på det du kjenner som er godt, for det vil alltid finnes noe godt å fokusere på uansett hvor mye vondt som også finnes. Finn den ene gode tingen og hold fast på den, fokuser. Tenn et lys, tenk på morsomme minner og husk at de kommer igjen. Kanskje ikke i dag, men de kommer.

Og klarer du ikke gjøre noe som helst i dag, så er det også helt greit. Det kommer en ny dag i morgen❤️

 

// Jeg har forresten publisert en ny YouTube video, om min opplevelse av laparoskopi operasjon + en liste med tips for deg som skal inn til lap. Du kan finne den ved å trykke på YouTube symbolet på toppen av bloggen.

 

2 kommentarer
    1. Jeg har det på akkurat samme måten som deg, endo på tarm, hver dag er det en kamp å komme seg opp av sanga på grunn av smerter og utmattelse. Og jeg må bare si tusen takk for at du deler! Det er noe så godt i det å vite at det finnes andre der ute som vet akkurat hva du går gjennom. Og dette innlegget ga meg tårer i øynene..
      Så – takk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg